lørdag 21. januar 2012

Markt

Jeg må jo nesten blogge litt fra kunstnerleiligheten min. (Ja for den er allerede min.)
Sist skreiv jeg om matbutikker. Glem det om at det var favorittinteressen min i utlandet. De berlinske utgavene har kurert den interessen. Alt i butikkene her er jo dødt. (ja, ikke bare i betydningen døde dyr, det er ganske vanlig) Det eneste jeg har lyst til å kjøpe er vann med kullsyre. Det er også veldig billig.
Nå høres det ut som om jeg kun lever på tysk farris.
Feil.
For jeg har faktisk funnet en gourmetbutikk også. Som alt anna her i byen var den ganske så hemmelig. Jeg tror jeg var der en time i går. Mest fordi jeg ikke fant salte kjeks, og jeg hadde fryktelig lyst til å ha kjeks (type Tic eller Tac eller noe sånt) under osten. Men det blei det ikke noe av. Riskjeks funker sånn noenlunde.
I den butikken har de også funnet ut det geniale at det går an å ha to ulike "båser" de kan sende varene til når de er ferdig pepet. Sånn at kassadamen slipper å sitte å se dum og sur ut mens ho venter på at kunden skal få alle varene sine oppi posen så ho kan begynne å pipe varene til nestemann. Kanskje det er en måte å luke ut uekte berlinere på. Irriterende er det i alle fall.

Nå må jeg ut å leite etter markeder. Tjyss! (jeg veit ikke åssen det skrives, men er det ikke sånn en sier det?)

      (Jeg later som jeg har bodd i denne byen i årevis, og drikker Club-Mate)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar