mandag 19. september 2011

Gamle Logen

I går var jeg på konsert i Gamle Logen. Det er litt høytid, og jeg drar dit for sjelden.
Billettdama tvang omtrent på oss studentbillett, fordi vi så ut som studenter. Og da jeg så resten av publikum, kan jeg skjønne hvorfor ho ville være snill med oss. Om vi i salen skulle hatt gjenforening om ti år, hadde det ikke vært mange som kunne møtt opp.
Men konserten var veldig fin, og ble avslutta med Brahms' klarinettkvintett. Da utbrøt en blind mann ved sida av meg: "Nei, ikke kom med ekstranummer!." Men det gjorde de jo.
Ekstranummer har en litt anna virkning på klassiske konserter enn på andre type konserter.  I går var det nok mange som kom for å høre Brahms. Den andre musikken som ble spilt, av Monrad Johansen, Puccini og von Weber, var jo også fin. Men det hadde ikke hørt like bra ut etter klarinettkvintetten. Og det gjorde jo ikke ekstranummeret heller. På andre typer konserter sparer en jo ofte godbitene til ekstranummerne, men det blir litt dumt når godbiten står på programmet, og varer i en time.
Vel, vel. Det var en fin konsert. Og jeg var stolt av vennene mine på scena. Jeg skjønte vi har blitt voksne nå. En helaftens konsert i Gamle Logen - da er en ikke student lenger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar